Polyvagaal-theorie in de praktijk (basis)

Deze bijscholing is al geweest.

Beschrijving

Hoe je het autonome zenuwstelsel beïnvloedt

Als yogadocent kun je te maken krijgen met veel verschillende deelnemers. Steeds meer deelnemers zoeken naar manieren om te ontspannen vanwege toenemende werkdruk, mantelzorg of door ziekte. Hoe kun je als yogadocent deelnemers helpen om zich meer te ontspannen? Herken je de signalen van spanning bij jezelf? Hoe breng je jezelf en de anderen weer in balans?

Door inzicht te krijgen in de polyvagaal theorie, ontwikkeld door Stephen Porges leer je hoe het lichaam reageert op stress en welke overlevingsreacties in gang worden gezet door het autonome zenuwstelsel. Met behulp van de oefeningen uit de mind body toolkit krijg je handvatten aangereikt om het zenuwstelsel te kalmeren en terug te keren naar een kalme, open en verbonden staat. In deze bijscholing komen de inzichten vanuit de polyvagaal theorie en yoga samen en vormen samen een krachtig duo.

De mind-body toolkit is een coach- en inspiratiekaartendeck. Op iedere kaart staat een beschrijving van een transformerende yoga- of meditatieoefening  voor het dagelijks leven. Het zijn kleine oefeningen om je te helpen korte momenten op de dag te nemen om verbinding met maken met jezelf en je lichaam. De toolkit is gemaakt door collega’s van Gerda, Marianne van der Burgh en Laura Klinkenberg.

In deze bijscholing staat het zelf ervaren van de oefeningen centraal. In de ochtend starten we met een yogales met specifieke oefeningen voor het tot rust brengen van het zenuwstelsel. De oefeningen zijn gericht op aarden, voelen en bewust worden wat er van binnen gebeurt. De ervaringen worden gekoppeld aan de kernpunten uit de polyvagaal theorie. Voelen en bewust worden is de eerste stap naar herstel.  In dit gedeelte staat de yogadocent als persoon centraal. Je krijgt inzicht in je persoonlijke profiel en weet waar je zit op de hiërarchische ladder. De oefeningen zijn gericht op vriendschap sluiten met je autonome systeem. Uit de mind body toolkit gebruiken we kaarten uit de categorie ‘lichaam’, ‘adem’ en ‘voelen’.

In de middag staat de relatie van de yogadocent met zichzelf en de ander centraal. Door middel van oefeningen, jezelf en de ander bevragen word je bewust waar je zelf zit in je zenuwstelsel. Je stemt jezelf af op je innerlijke wereld en leert hierdoor een ‘brug van afstemming’ te bouwen. Je weet welke hulpbronnen binnen jezelf en met anderen kunt inzetten in bepaalde situaties. Uit de mind body toolkit gebruiken we kaarten uit de categorie ‘denken’ en ‘doen’. Deze oefeningen zijn gericht op deelnemers die bijvoorbeeld veel piekeren, onzeker zijn of zichzelf wegcijferen. We sluiten de dag af met een eindmeditatie om alles te laten bezinken. Het is mogelijk om de mind-body toolkit na afloop aan te schaffen.

Gerda Wolff

Gerda is van huis uit Master pedagoog en onderwijskundige, afgestudeerd aan Radboud Universiteit en coacht al meer dan 25 jaar mensen op het gebied van werk en levensvragen. In 2018 maakte zij een ommezwaai door haar leven in het bedrijfsleven vaarwel te zeggen en opende zij haar eigen yogaschool. Sindsdien geeft zij wekelijks yogalessen en begeleidt zij (jong)volwassenen met spannings- en ademklachten. Zij laat zich inspireren door de inzichten uit de polyvagaal theorie, Peter Levine, Stephan Porges, Deb Dana, Deidre Fay en lichaamsgericht werk. Gerda ontwikkelde de online training ‘veilig verbonden met je lichaam’.

Naast haar eigen yogaschool zit Gerda in het bestuur van Anahata, centrum voor bewustzijn en lichaamswerk. Ook is zij verbonden aan de Stichting Integrale Oncologische (Na)zorg, ION, een centrum met paramedische en complementaire zorg voor mensen tijdens en na kanker.


De bijscholing is toegevoegd