Een inspirerende i-Rest yoga nidra dag olv Diana Aben

Op 19 september heeft Diana Aben een inspirerende bijscholingsdag over i-Rest Yoga Nidra meditatie gegeven in Zweiersdal. Diana heeft in deze workshop het verschil en de overeenkomsten uitgelegd tussen Yoga Nidra en i-Rest en heeft ons i-Rest laten ervaren. Het doen van de oefening gaf een mooie verdieping van de theorie.

10-stappenplan van i-Rest

Er wordt in i-Rest gebruik gemaakt van een 10-stappenplan. Diana gaf een heel duidelijke uitleg over al deze stappen en waarom ze belangrijk zijn om te benoemen en mee te werken.

Je start bij het lichaam en de observatie daarvan. Dat is de meest grove vorm van wat we in ons wakkere bestaan van onszelf waarnemen. Vandaaruit werk je naar de steeds subtieler wordende lagen toe. Bij iedere stap is veel te observeren en kun je meerdere lagen onderzoeken.

Verbinding met de innerlijke bron

De diepgang is nauwelijks te bevatten of te overzien wanneer je slechts één sessie hebt ondergaan. Er is zoveel meer te ontdekken en te ervaren. Er wordt dan ook aangeraden dagelijks de tijd en de rust te nemen om een sessie te doen.

Het einddoel is om in verbinding te komen met je innerlijke bron. Dat aspect van jezelf waar jij je veilig voelt, op je gemak, dat je een gevoel van welzijn geeft. En om dat te integreren in je dagelijks leven zodat je ieder moment van de dag en bij elke omstandigheid in contact bent met die innerlijke bron en vandaaruit je leven leeft.

De eenvoud van het leven

Of zoals Richart Miller het schrijft: “Uiteindelijk realiseren we hoe eenvoudig het leven is, wanneer we dit moment, en ons antwoord erop, accepteren precies zoals het is. Zonder ons anders voor te doen dan we zijn. Dit is liefde en actie en het resultaat van i-Rest.”

Richard Miller ontwikkelde i-Rest vanuit yoga nidra.

 i-Rest staat voor integrative restoration ofwel integraal herstel.

De basis van iRest is de structuur van yoga nidra uit de traditie van Satyananda Bihar School.

Dat is voor de meeste mensen een bekende vorm van Yoga nidra waarin gewerkt wordt met een sankalpa, visualisaties, tellen en beelden. Daar heeft Richard Miller nog een aantal aspecten aan toegevoegd geïnspireerd door Jean Klein, die zich bezig hield met Kashmir yoga, Advaita Vedanta en Tantra. Alle vijf de kosha’s (energielichamen) komen aan de orde in de 10 stappen: ontspannen, hartsverlangen/intentie, innerlijke bron, lichaam voelen, adem voelen, gevoelens / emoties, overtuigingen, vreugde / welzijn, bewustzijn en integratie. Op 23 januari 2021 komt Diana Aben een bijscholing ’Yoga Nidra’ geven